Lilypie First Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers

lördag 7 november 2009

Albins kompis Betty.



Familjelycka på Polcirkeln POLCIRKELN De bor drygt tio mil väster om Arjeplog, mitt på Polcirkeln. Familjen har nyss utökats med dottern Betty, och ett bättre ställe för ett barn att växa upp på kan Johan och Linda Sandlund inte tänka sig. "Jag vet flera som skulle flytta hit om det fanns jobb och bostad", säger Johan.
Linda har bott i Polcirkeln sedan 2003. Flytten dit var inget hon hade planerat eller drömt om, men hon har heller aldrig ångrat sitt beslut.
- Jag har varit här på helger och lov med mina föräldrar sedan jag var liten, men det var inte meningen att jag skulle bo här. Jag skulle jobba ett tag i butiken här, men blev kvar, berättar hon och ler.
Hemlängtan
Några år senare hittade Johan Sandlund sitt hem i Polcirkeln. Och nu vet han vad hemlängtan vill säga ...
- Det är helt otroligt. Jag har aldrig känt hemlängtan förut, men nu får jag det så fort jag åker bort. Även om jag är ute och fiskar så kan jag längta hem.
En dagligvarubutik finns inom bekvämt gångavstånd. Likaså fiskevatten, jaktområden, skoter- och vandringsleder och skidspår. Däremot är det långt till teater, restaurang, klädaffärer och liknande. Men det är inget som bekymrar Johan och Linda Sandlund.
- Man kan ju åka ner till stan om man vill. Över dagen, det räcker, fastslår Linda. Det är här i Polcirkeln jag kan göra allt det jag vill.
I dagsläget är familjen Sandlund den enda fast boende barnfamiljen i Polcirkeln. Men med alla barn på den intilliggande husvagnscampingen, och Johans två barn från ett tidigare förhållande, så behöver Betty inte sakna lekkamrater när hon växer upp.
Tio mil till
barnomsorg
Att det är tio mil till barnomsorg och skola är heller inte något som skrämmer Johan och Linda.
- Vi har inte funderat speciellt mycket på det, säger Linda. Vi får lösa problemen när de kommer, om de kommer.
Linda är nu mammaledig från sitt jobb i butiken i Polcirkeln. Johan pendlar till Arjeplog, där han jobbar som undersköterska inom omsorgen. Vid sidan av den anställningen, driver han eget företag som jakt- och fiskeguide. Som fiskeguide har han arbetat i bland annat Patagonien och Chile.
- Men nu är det närområdet som gäller, och intresset för fiske i Arjeplog ökar snabbt, säger han.

1 kommentar: